Nejlehčí horské elektrokolo na světě

Elektroinženýr v důchodu Jean-Pierre Schiltknecht z Curychu ve Švýcarsku vyvinul elektrické kolo, které váží pouchých 7,66 kg, což je jedna čtvrtina váhy běžných elektrokol.

74-letý vášnivý horský cyklista provozuje horskou cyklistiku "od počátku tohoto sportu". A tak se ani ve stáří nechtěl vzdát tohoto koníčku. Vytvořil tedy nejlehčí elektrokolo na světě. A nyní při svých projížďkách po okolí jezera Zurichsee je oblíbeným středem zájmu všech cyklistů.

Jean-Pierre Schiltknecht razí po celý profesní život elektroinženýra názor, že by se měla jeho práce projevovat i v jeho koníčcích, zlepšovat je. Mimo svých oblíbených výletů na kolech do hor měl ještě jednoho velkého koníčka, stavbu modelů kluzáků poháněných na solární pohon. Čtyřikrát vyhrál  "Electric fligh world championship" v Evropě (1986-1992) a získal šest titulů v USA.

U stavby letadla hrála vždy velkou roli nízká hmotnost. Z této skutečnosti vzniklo jeho motto: "Snížení hmotnosti je zásadní pro špičkový výkon". V roce 1991 vytvořil dokonce světový rekord s 800 gramovým modelem letadla na solární pohon, které mělo rozpětí křídel téměř 2 metry. Ve vzduchu se udrželo 10 hodin, 43 minut a 51 sekund a celý výkon je zaznamenán v Guinessově knize rekordů.

Pomocí stejného přístupu k váze, přistoupil i k stavbě nejlehčího horského kola na světě. Bylo to v roce 1995. Postaveno bylo z titanu a vážilo pouhých 5,85 kg. Dokonce bylo díky tomu také zapsáno do Guinessovi knihy rekordů. Jean-Pierre Schiltknecht tak získal druhý zápis v této knize.

V roce 1998 získal dokonce třetí zápis v knize rekordů. A to za nejlehčí elektrokolo na světě, které vážilo pouhých 9,74 kg. Pohon byl u zadního kola. Ukazovalo se ale, že to do terénu to není nejlepší volba. Ani výkon v kopcích nebyl ideální.

Začal tedy pracovat na dalším snížení váhy, umístění elektrického motoru i kvalitní baterii. Věděl, že pro získání maximálního výkonu, musí snížit váhu na minimum. Proto si nechal vyrobit ultra lehký rám z uhlíkových vláken Scott Scale. Ten osadil nejlehčími komponenty na trhu. A elektrokolo s váhou 7,66 kg včetně baterie 240 Wh bylo na světě.

Aby dosáhl nejlepšího výkonu, umístil motor hned nad šlapky. Nejlépe tak lze využít vysoký točivý moment elektrického motoru, jehož výkon se pohybuje v rozsahu 250 - 400 W. Na rozdíl od běžných elektrokol na trhu, si plyn můžete přidávat jak potřebujete. K tomu použil klasický zvonek na jízdní kolo. Pomocí palce nezvoní, ale přidává výkon elektrokola dle potřeby. Díky tomu tak nemáte problém s omezením, které platí ve většině zemí EU, kde je výkon elektrokola omezen na pouhých 250 W. Díky zabudovaným LED diodám ve zvonku vidíte aktuální spotřebu energie a také informaci o tom, kolik energie ještě zbývá.

Při vybírání baterie se rozhodl pro vytvoření vlastní Lithimu Ion (Li-Ion) baterie, která má nízkou hmotnost a zvýšenou kapacitu. Kapacita jeho nejvýkonnější baterie je 800 Wh  (watt-hodin). Podle velikosti baterie, jelikož nabízí různé tipy baterií, se váha elektrokola pohybuje od 7,66 do 9,90 kg. S uvedenou nejvýkonnější baterií je nejlehčí elektrokolo na světě schopné ujet vzdálenost až 180 km a vystoupat do nadmořské výšky 4000 metrů.

Jak sám Jean-Pierre Schiltknecht  říká: "v případě, že při vyjížďkách narazím na překážku, jako jsou spadlé balvany, ploty či krávy na cestě, mohu elektrokolo snadno zvednout a přenést přes překážku bez problému i ve svých 74 letech. Díky elektrickému pohonu si mohu své víkendové vyjížďky do hor užít skoro bez omezení."

Článek byl původně napsán v Němčině redaktorem Martinem Platterem z “Neue Zurcher Zeitung” http://www.nzz.ch/. Autorem fotografií je také Martin Platter.